صـفـحـه اول
زندگينـامـه
آثـار و تـاليفـات
مقـالـات
مـصـاحـبـه‌هـا
اخـبـارواطلـاع‌رساني
اوقـات شـرعي
سـوالـات شـرعي
سـفـارش كـتـاب
ليـنـك‌هـاي مـرتبـط
گـالـري تـصـاويـر
ارتـبـاط بـا مـا
آيــه هفـتـه
دريافت نرمـ‌افـزار

افـزودن به علـاقـه‌‌هـا

    8- اتحاد و يكپارچگي «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمِيعًا وَ لا تَفَرَّقُوا ...»[1] آل‌عمران/103 ترجمه‌ی آیه:      « همگي به ريسمان خدا چنگ بزنيد و پراكنده نشويد ...». تفسیر:      «اعتصام» به معناي تمسّك، یعنی چنگ‌زدن و گرفتن چيزي به وسيله‌ی دست است. «حَبل» نيز به معناي ريسمان است. پس معناي آيه‌ي شريفه مي‌شود، «همه‌ی شما به ريسمان خدا جنگ بزيند و پراكنده نشويد. (يعني اين گونه نباشد كه عده‌اي به ريسمان خدا و عده‌اي به ريسمان غير خدا چنگ زنند تا تفرّقه و پراكندگي بين صفوف شما به وجود بيايد).    روشن است كه مقصود از ريسمان در آيه‌ی شريفه، همان رشته‌ی ساخته‌ی دست بشر كه از آن جهت ارتباط بين اشيا استفاده مي‌كنند، نیست. بلكه مقصود از ریسمان خدا هر آن چيزي است كه باعث ارتباط بين انسان و خدا مي‌شود. پرسش:      مقصود از «حبل الله» (ریسمان خدا) چیست یا کیست؟ پاسخ:       بعضی از تفاسیر شیعه، احتمال داده‌اند مقصود از حبل الله، «قرآن» یا «خاندان پيامبر (ص) و ائمه‌ی معصومين (ع)» یا «دین اسلام» باشد.      تفسیر روح المعانی از تفاسر مهمّ اهل سنت، با نقل چند روایت[2] و اقوال صحابه، شش احتمال را نقل کرده‌اند که عبارتند از: 1. قرآن 2. قرآن و عترت یعنی اهل بیت 3. اسلام 4. طاعت و جماعت 5. اخلاص 6. پیمان و فرامین الهی.[3] جمع بین اقوال      در جايي كه پاي دين و آئين در ميان باشد، «حبل‌الله»، دین اسلام است و بايد به دين اسلام چنگ بزنند. و بر همين اساس در بعضي از روايات آمده است كه مقصود از «حبل‌الله» اسلام است.      در جايي كه میدان و سخن از كتُب مطرح باشد، همه بايد به قرآن چنگ بزنند و بر همين اساس در بعضي از روايت «حبل‌الله» به قرآن تفسير شده است.      در جايي كه پاي امامت و رهبريت مطرح باشد، بايد از ائمه معصومين اطاعت شود و بر همين اساس در بعضي از روايت «حبل‌الله» به اهل بيت و ائمه اطهار تفسير شده است. و در بين بعضي از مفسرين اهل سنت به جماعت تفسير مي‌شود.      ولی در زمان غیبت جایی که امام معصوم (ع) غایب باشد و پای اطاعت از غیرمعصوم مطرح شود، «حبل‌الله»، فقيه جامع شرايط است؛ زیرا فقط برای اطاعت از او است که دلیل شرعی وجود دارد و بس. [1] - اعتَصِمُوا: چنگ بزنید / حَبل: ریسمان /  جمیعًا: همگی  لاتَفَرَّقُوا: پراکنده نشوید. [2]. عن أبي سعيد الخدري قال: «قال رسول اللّه [ص]: كتاب اللّه هو حبل اللّه الممدود من السماء إلى الأرض». و عن زيد بن ثابت قال: «قال رسول اللّه [ص]: إني تارك فيكم خليفتين كتاب اللّه عز و جل ممدود ما بين السماء و الأرض و عترتي أهل بيتي و إنهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض». [3]. تفسیر روح المعانی در ادامه می فرماید: "و كلّها متقاربة". یعنی هر یک از این معانی و تفاسیر با هم نزدیک هستند و با یکدیگر اختلاف اساسی ندارند.
()

وحدت شيعه و سني يك ضرورت است

روزنامه همبستگي                                                                                        مورخ 1/8/85

 

آيت ا...سيد حبيب ا... قدمي

وحدت شيعه و سني يك ضرورت است

سيد حبيب الله قدمي متولد روستاي النگ كردكوي ، متاهل و پدر دو پسر و يك دختر ، از سال 56 فعاليت هاي سياسي و اجتماعي خود را آغاز كرد و پس از مدتي فعاليت توسط عمال رژيم پهلوي دستگير و روانه زندان شد ، وي همچنين از سال 59 با عضويت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عازم جبهه هاي جنگ حق عليه باطل مي شود و در اين راه به درجه پر افتخار جانبازي نائل مي گردد، سپس جهت ادامه تحصيل به مشهد مقدس رفته و پس از اتمام تحصيلات خود در حوزه علميه اين شهر ، در سال 81 جهت آموزش    آموخته هاي خود به گرگان باز مي گردد و در جهت ترويج فرهنگ قرآني ، مركز عالي تربيت مدرس و استاد قرآن كريم را با همكاري جامعه قاريان مشهد در گرگان تاسيس مي كند ، در ذيل گفتگوي خبرنگار همبستگي با ايشان را مي خوانيد :

بعنوان اولين سئوال جايگاه مجلس خبرگان رهبري را بيان فرمائيد؟

ببينيدبه طور طبيعي جايگاه خبرگان جايگاهي نيست كه كسي با وابستگي به گروه جناحي بتواند نظر همه مردم را تامين كند ، يك عضو خبرگان بايد مردم را در نظر داشته باشند ، چرا كه باز هم همين مردم تشكيل دهندگان احزاب و جناح هاي مختلف هستند ، و بنظر من يك نماينده مجلس خبرگان بايد خدمت به مردم را كه شعار حضرت امام (ره ) و مقام معظم رهبري است را سرلوح كارهاي خود قرار دهد .

يك از بحث هايي كه در تائيد صلاحيت كانديدا از سوي شوراي نگهبان بررسي مي شود ، بحث اجتهاد است ، اجتهاد مد نظر شوراي نگهبان در چه حدي و چگونه است ؟

با توجه به اعلان اعضاي محترم شوراي نگهبان ، فكر مي كنم اجتهاد مورد نظر اين شورا از سه طريق صورت مي گيرد ، در اولين صورت بصورت ضمني و در صورت دوم وجود نوشته اي كه دلالت بر اجتهاد فرداشته باشد و در مرحله سوم امتحان است ، كه هركانديدي بايد اجتهاد خود را به يكي از اين سه طريق به اثبات برساند.

شنيده ها حاكي از آن است كه جنابعالي براي شركت در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نامه نموده ايد ، فكر مي كنيد در صورت تائيد صلاحيت شما از سوي شوراي نگهبان كادميك از احزاب و تشكل هاي سياسي از شما حمايت خواهند كرد ؟

پاسخ به اين پرسش تا مقداري روشن شده و اگر قصد شما از طرح اين سئوال قراردادن من در يكي از احزاب و تشكل هاي سياسي است ، بايد بگويم من به هيچ گرون تعصب نداشته و ندارم ، تعصب من فقط نسبت به خالق يكتا و اعتقادم به انبياء و ائمه اطهار (س) و عشق به حضرت امام (ره) و حمايت تا پاي جان از رهبري است و از كسي كه در اين راستا حركت كند ، حمايت مي كنم و اهل تهمت و دفع كردن كساني كه اعتقاداتش با من همخواني نداشته باشد ، نيستم ، چون معتقدم با دفع نكردن آن ها حداقل از پيوستنشان به صف دشمنان جلوگيري مي كنم .

با توجه به اينكه شركت در انتخابات يك فعاليت سياسي محسوب مي شود ، شما خود را چقدر سياسي مي دانيد؟

به نظرمن يك انسان سياسي بايد توانايي داشته باشد با اقشار مختلف مردم سازگاري داشته باشد ، اگر منظور شما از سياست وابستگي به افراد ، جريانات و گروه ها باشد بايد بگويم من وابسته به هيچ يك از آن ها نيستم و خدمت به مردم را وظيفه  خود مي دانم و معتقدم افراد صاحب نام نيز جزو همين مردم هستند و دوست ندارم مردم بعنوان يك استثناء به من نگاه كنند ، چون جزئي از آن ها هستم .

با توجه به اعلام ثبت نام چند خانم در كشور براي شركت در انتخابات خبرگان رهبري شما ، بعنوان يك فردي از همين جامعه به او راي مي دهيد ؟

نيمي از افراد جامعه مارا زنان تشكيل مي دهند ، زنان در قوانين اسلامي ماحقوق برابر با مردان دارند و قانون اساسي كشور مان نيز اين حقوق را براي زنان در اصول مختلف خود لحاظ كرده و زنان مااز زمان جنگ تاكنون در عرصه هاي مختلف اجتماعي و سياسي قابليت هاي خود نشان دادند و من در اين مركز نيز از نزديك ناظر تعهد و علاقه آن ها به اسلام و انقلاب مي باشم و اگر شرائط و        توانايي هاي علمي و عملي خانمي از سوي شوراي محترم نگهبان تائيد و بعنوان كانديد مطرح شود ، من مطمئنا جنس را در راي دخالت نخواهم داد و به او راي مي دهم .

شما در اين مركز از اساتيد اهل سنت هم استفاده مي كنيد ، نظرتان در خصوص حفظ وحدت بين شيعه و سني چيست ؟

وحدت بين شيعه و سني شعار اصلي حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري است ، و ما هرگز سخني از اين بزرگوار عليه مذاهب مختلف نشنيده ايم و اين نشانگر اهميت وحدت است .

هم اكنون ما در سايه رهنمودهاي مقام معظم رهبري و پافشاري بر مشتركات مذاهب مختلف به يكي از نمونه هاي ايجاد وحدت در جوامع اسلامي تبديل شده ايم و حتي فعاليت اين مركز هم در همين راستا بوده و برادران و خواهران شيعه و سني در كنار هم  مشغول تحصيل هستند و به اقرار برخي از ورزاي محترم در كل كشور اينجا يك جايگاه نمونه است .

 




تاريخ درج: 1387/11/2 | تعداد بازديد: 1710 | تعداد نظرات: 1 | فرستنده: مديــر سـايـت| منـبـع:

نظـرات كـاربران:




ارسـال نظـر:

لطفا نظر خـود را در رابـطه با مقـالـه فوق در فيلدهـاي زير نوشته و ارسال نمائيد:
نـامـ:
ايميـل:
تـوضيحـات:

اعداد نشان داده شده را در كادر زير وارد نمائيد:




| صـفـحـه اول | زندگينـامـه | آثـار و تـاليفـات | مقـالـات |
| سـوالـات شـرعي | مـصـاحـبـه‌هـا | اخـبـار و اطلـاع‌رساني | اوقـات شـرعي | گـالـري تـصـاويـر
| | ارتـبـاط بـا مـا | آيــه هفـتـه | دريافت نرمـ‌افـزار |